Existuje iba jeden spôsob, ako účinne a úplne odstrániť nadmernú spotrebu motorového oleja u motorov TSI/TFSI.
Je potrebné vykonať kompletnú generálnu opravu motora s výmenou vadných piestov za piesty tretej generácie, ktoré vyrába výhradne spoločnosť Kolbenschmidt.
Tento nemecký výrobca vyrába piesty pre väčšinu európskych automobilov, vrátane značiek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda.
Pri takejto oprave je tiež nevyhnutné opraviť opotrebované vložky valcov, vymeniť ložiská kľukového hriadeľa a repasovať hlavu motora, rovnako ako namontovať všetky nové súčasti pohonu rozvodového reťaza a všetky tesnenia, ktoré musia byť pri oprave odstránené.
Akýkoľvek iný spôsob opravy nezaručuje, že sa problém čoskoro nevráti.
Ak uvažujete o oprave svojho vozidla s nadmernou spotrebou oleja, prečítajte si náš článok až do konca.
Než si vyberiete dodávateľa, ktorý takúto závažnú opravu vykoná, opýtajte sa, akú dostanete záruku, a prečítajte si recenzie zákazníkov, ktorí využili služby vybraného servisu a najazdili aspoň 50 000 km. Oplatí sa tiež zistiť, aké diely servis používa, aké má vybavenie a aké má skúsenosti.
Oprava motora je ako operácia otvoreného srdca: dobre ju vykonáva iba niekoľko kardiológov na špecializovaných klinikách, nie praktickí lekári.
Rovnako ako ani ten najlepší lekár nemôže vykonať operáciu bez správneho vybavenia, ani veľmi dobrý mechanik nemôže správne vykonať opravu motora bez správnych strojov a vybavenia. Dúfajme teda, že nedopadneme ako v známom prísloví „operácia sa podarila, ale pacient to nevydržal“.
Vzhľadom na vysoký dopyt po takejto službe v Poľsku vzniklo mnoho firiem, ktoré sa snažia opraviť problém s olejom v motoroch TSI/TFSI. V snahe získať zákazníkov ponúkajú neznáme servisy obvykle opravu oveľa lacnejšie, než je cena samotných dielov, ktoré údajne vymieňajú. Nehľadiac na to, že vo väčšine takýchto dielní nedostanete na opravu faktúru ani záruku; rozhodne vám nevymenia všetky diely, ktoré je treba pri oprave motora vymeniť, a to ani v rámci údajne zadarmo poskytovanej služby, pričom si účtujú značné príplatky za montované diely.
Mechanici ponúkajúci lacné opravy TSI obvykle piesty vôbec nevymieňajú, ale iba prepracovávajú staré. Úprava spočíva v obrábaní drážok v opotrebovanom pieste tak, aby sa do nich vošli širšie krúžky, čo údajne vyrieši problém vyškrabávania oleja z valca. Ak sa to podarí (piest sa pri sústružení nezlomí a drážka nie je príliš veľká), môže to problém na nejaký čas čiastočne vyriešiť. Čiastočne preto, že bezprostredne po takej oprave spotrebujú motory 0,2 až 0,5 litra oleja na tisíc km - sú v rámci normy povolenej výrobcom, takže nesprávnu opravu im nemožno vyčítať. Po najazdení 20 až 50 000 km sa problém opakuje, pretože krúžky sa pripalujú. Často dochádza k prasknutiu takto oslabených piestov. Potom je nutné motor znovu generálne opraviť. Po takýchto lacných „opravách“ sme už opravovali mnoho motorov.
Niektoré servisy vymieňajú piesty pomocou lacných náhrad, ktoré sú už niekoľko rokov k dispozícii v predajniach spotrebného tovaru. Takéto riešenie je síce lepšie než obrábanie opotrebovaných piestov, ale bohužiaľ tiež neodstráni problém úplne a navždy. Žiadna z lacných náhrad nie je piestom tretej generácie s vylepšenou konštrukciou. Väčšina mechanikov navyše do bloku s opotrebovanými valcami montuje nové alebo prepracované piesty, čo je zásadná chyba. Takúto opravu nemožno označiť za dobre vykonanú.
Motor vyberieme z vozidla a potom z neho odstránime všetko príslušenstvo. Samotný blok motora (blok s hlavou a vanou) rozoberieme na základné diely.
Odstránime všetky tesnenia, ložiská a piesty. Tieto súčasti nikdy nepoužívame na opätovnú montáž do opraveného motora. Vždy používame nové.
Všetky ostatné diely sú predom vyčistené a potom odoslané do ultrazvukovej čističky, kde sú dôkladne a precízne vyčistené od všetkých nečistôt pomocou technológie kavitácie ultrazvukových vĺn. Táto najmodernejšia metóda čistenia zaisťuje dokonalé vyčistenie všetkých súčastí motora aj v tých najhoršie prístupných miestach, ako sú olejové, sacie a výfukové kanály, bez toho, aby došlo k ich poškodeniu alebo poškrabaniu.
Po tomto čistení nasleduje dôkladná kontrola, presné meranie, posúdenie opotrebenia a stavu a overenie súčastí, ktoré sú vhodné na opätovné použitie. Blok a hlava motora sa skontrolujú na tesnosť olejových a vodných kanálov. Ak sú zistené netesnosti spôsobené prasklinami, je hlava alebo blok vhodný iba na výmenu. U motorov TSI je táto situácia veľmi zriedkavá, iba v prípade vonkajšieho mechanického poškodenia (po nehode) alebo poškodenia spôsobeného neobratnými pokusmi o opravu.
...a opäť prebehne čistenie ultrazvukom. Kľukový hriadeľ je zmeraný a skontrolovaný z hľadiska opotrebenia, počítačovo otestovaný a vyvážený, a potom je honovaný. Ak neprejde testovaním, je vymenený. Hlava motora sa hobľuje, vyfrézujú sa sedlá ventilov, zabrúsia sa alebo vymenia ventily a namontujú sa nové vodiace ventilové tesnenia. Po celom procese sa skontroluje tesnosť sacích a výfukových kanálov. Pri montáži motora používame iba originálne diely od firiem vyrábajúcich pre koncern VAG. Na detailoch nešetríme. Vymieňame všetky opotrebované diely a diely, ktoré by mali byť vymenené v súlade so servisnými pokynmi výrobcu. Všetky opravy vykonávame podľa pokynov výrobcu a používame príslušné náradie a odborné nástroje odporúčané výrobcom.
U všetkých motorov TSI a TFSI vymieňame piesty s krúžkami a používame nové piesty 3. generácie. Vymieňame všetky skrutky, tesnenia a sviečky, ktoré výrobca vozidla odporúča pri oprave motora vymeniť.
Pozrite si nasledujúce video, ktoré sme pre vás pripravili. V ňom vám krok za krokom ukážeme, ako prebieha oprava motora TSI alebo TFSI.