Spotreba motorového oleja

Čo sa dá považovať za nadmernú spotrebu oleja ?

V prvom rade si treba uvedomiť, že každý jeden motor má určitú bežnú spotrebu motorového oleja, a to aj v prípade, ak je v motore všetko v poriadku a netrápi ho žiadna porucha či iný problém, vplyvom ktorého by mohlo dochádzať k strate oleja. Spotrebu motorového oleja udáva výrobca motora, no pri bežných automobiloch sa pohybuje od 0,3 litra až po 1 liter na jeden interval výmeny.

 

Na túto bežnú spotrebu paliva má však výrazný vplyv štýl jazdy. Ak svoje auto ženieš až príliš často do červeného poľa otáčkomera, môže byť bežná spotreba motorového oleja ešte o niečo vyššia než tá, ktorú udáva výrobca.

 

Takmer žiadna spotreba oleja, dopĺňanie medzi dvoma návštevami servisu nie je nutné. To je ideálny prípad, o ktorom môžu niektorí majitelia automobilov iba snívať.

piest TSI
piest TSI

Existujú totiž motory, ktoré sa už po krátkom čase menia na olejožrútov. S nárastom počtu najazdených kilometrov sú potom možné údaje spotreby aj dva a pol litra na 1 000 kilometrov. Jedným z príkladov sú motory s objemom 1,8 a 2,0 litra s označením TSI alebo TFSI od Vw, Audi, Seat, Škoda, ktorý sa vyrábal od konca roku 2007 až do polovice 2015. Jeho majitelia sa sťažovali na príliš vysokú spotrebu oleja. Tieto motory (označené výrobcom kódom EA888) sa už po 50 000 až 80 000 kilometroch menili na poriadnych olejožrútov.

V motoroch s objemom 1,8 a 2,0 označených ako TSI alebo TFSI zo série EA888 boli použité piestiky s veľmi tenkými krúžkami, ktoré mali znížiť trenie (znížením kontaktnej plochy). Cieľom bolo znížiť energetické straty v dôsledku trenia, čo by viedlo k zníženiu spotreby paliva a tým aj emisií CO2, aby sa zodpovedalo čoraz prísnejším európskym normám. Bohužiaľ, použitie takých tenkých krúžkov bolo chybou konštruktérov týchto motorov. Ukázalo sa totiž, že sú príliš krehké a neplnia dobre funkciu zberania oleja zo stien valcov, čo zanecháva jeho významnú časť v spaľovacej komore. Olej, ktorý zostáva na stenách valcov, sa spaľuje počas pracovného zdvihu. Preto tieto motory spotrebúvajú veľké množstvo oleja od samého začiatku ich používania. Veľmi tenké krúžky sa navyše veľmi rýchlo opotrebúvajú, čo spôsobuje čoraz horšie zberanie oleja. S narastajúcim množstvom spaľovaného oleja sa zvyšuje aj jeho spotreba. Navyše počas spaľovania oleja v valcoch motora vznikajú kaly, ktoré spôsobujú zapichnutie krúžkov do drážok piestov, čo spôsobuje ešte horšie zberanie oleja a jeho spotrebu, ktorá rýchlo narastá a stáva sa čoraz viac obtiažnou. Takto vyzerá starý piest vybraný z motora 2,0 TFSI s najazdenou vzdialenosťou 84 tis. km, ktorý už spaľoval viac ako 1 liter oleja na každých tisíc kilometrov.

piest TSI
piest motora TSI

Kaly, ktoré vznikajú počas spaľovania oleja, sa dostávajú medzi piest a stenu valca a spôsobujú vznik zvislých rýh na hladine valcov.

Kaly zo spaľovaného oleja sa tiež usadzujú na ventiloch, niekedy spôsobujú ich nedotváranie sa a zatarávanie tyčiek ventilov v vedeniach.

Prenos kalu
Zatrená hlava

Kaly, putujúce s olejom, môžu viesť k zatkaniu olejových kanálikov, čo vedie k nedostatku mazania, čo vedie k zatreniu súčiastok. Na obrázku je horná časť hlavy s opotrebovanými valcami.


© 2024 Autorom a vlastníkom tejto webovej stránky je Vag-Expert