Prečo motory TSI a TFSI spotrebúvajú olej ?

Počas prevádzky každého spaľovacieho motora dochádza k opotrebovaniu jeho častí v dôsledku trenia. Počas pohybu piestov v valcoch sa opotrebovávajú nielen piesty, ale najskôr piestové krúžky a valcové hladiny. V dôsledku opotrebenia piestové krúžky čoraz horšie zberajú olej zo stien valcov a zostávajúci olej sa spaľuje. Týmto spôsobom sa do spaľovacej komory dostane väčšina oleja spotrebovaného motormi. Okrem toho olej môže prenikať do valca cez opotrebované ventillové tesnenia a príliš veľký medzera ventilového stĺpika v vedení ventilov. Tretím miestom prenikania oleja do spaľovacích komôr je opotrebovaný netesný turbodúchadlo. Odpotrebovanie všetkých týchto častí je prirodzeným procesom (rovnako ako starnutie človeka) a platí pre každý motor. Problémom však je, že vo vozidlách v súčasnosti vyrábaných sa tento problém často prejavuje už po stovkách tisíc kilometrov a niekedy dokonca skôr, ako napríklad u motorov s označením EA888 s objemom 1,8 a 2,0 TSI. Väčšina motorov, ktoré majú problém s nadmerným spotrebúvaním oleja, je vhodná na kapitálnu opravu.

V motoroch 1,8 a 2,0 s označením TSI alebo TFSI z radu EA888 boli použité piesty s veľmi tenkými krúžkami, ktoré mali znížiť trenie (znížením trecích plôch). Zníženie energetických strát absorbovaných trením malo viesť k zníženiu spotreby paliva a následne k zníženiu emisií CO2, aby sa splnili stále prísnejšie normy EÚ.

 

Použitie takýchto tenkých krúžkov bolo bohužiaľ chybou konštruktérov týchto motorov. Ukázalo sa, že sú príliš jemné a nevykonávajú dobre funkciu škrabania oleja zo stien valca, pričom jeho značná časť zostáva v spaľovacej komore. Olej, ktorý zostáva na stenách valca, je spálený počas silového zdvihu.

 

Tieto motory preto už od začiatku používania spotrebúvajú veľké množstvo oleja. Tenké krúžky sa navyše veľmi rýchlo opotrebúvajú, a tým je zoškrabanie oleja ešte horšie. Spaľuje sa stále viac ropy. Okrem toho sa pri spaľovaní oleja vo valcoch motora vytvárajú karbónové usadeniny, ktoré spôsobujú, že sa krúžky zasekávajú v drážkach piestu, v dôsledku čoho krúžky ešte horšie škriabu olej a jeho opotrebovanie (spaľovanie) rastie rýchlejšie a rýchlejšie, čím ďalej tým viac zaťažujúce.

 

Toto je starý piest odstránený z motora 2,0 TFSI s počtom najazdených kilometrov 84 000. km, ktorá už spotrebovala viac ako 1 liter oleja na každých tisíc kilometrov.

piest TSI
piest TSI

Ak budeme tento problém ignorovať a nevykonávame opravu:

 

Karbón usadzujúci sa v olejových kanáloch nakoniec spôsobí, že sa úplne zapchajú.

 

V dôsledku toho sa môže zničiť turbokompresor alebo dokonca sa môže úplne zadrieť motor.

 

Najčastejšie sa zadierajú vačkové hriadele v hlave valcov (ako na fotografii), ale zadrží sa aj kľukový hriadeľ.

 

Ak sa upchá olejový kanál vedúci do hydraulického napínača rozvodu, dôjde k povoleniu reťaze, čo následne vedie k prestaveniu rozvodu.

 

Motor sa v takom prípade zablokuje v dôsledku kolízie ventilov a piestov.

 

Ak máte také auto a máte už problém s nadmerným spaľovaním motorového oleja.

 

Neodkladajte opravu na neskôr!

 

Náklady na generálnu opravu zadretého motora sú oveľa vyššie než motora, ktorý iba spaľuje olej!


© 2024 Autorom a vlastníkom tejto webovej stránky je Vag-Expert